2 lipca 2022

Rewalska wąskotorówka powróciła na tory

Nadmorska Kolej Wąskotorowa wyjechała na tory. Korzystać z tej atrakcji będzie można aż do września.

Trzeba uczciwie przyznać, że wąskotorówka jest jedną z największych atrakcji Gminy Rewal. Rocznie korzysta z niej około 150 tysięcy pasażerów, co jest ogólnopolskim rekordem. W tym roku, jak w latach ubiegłych, kolejka będzie kursować na trasie Gryfice – Pogorzelica wg. poniższego rozkładu. Bilety w cenie: 20 zł w jedną stronę.

W trakcie tego weekendu do lokomotywy przyczepiono flagę Polski oraz Ukrainy, w ramach solidarności z narodem ukraińskim.

Historia kolejki wąskotorowej:

  • 18 lipca 1892 r. na mocy ustawy Parlamentu Pruskiego podjęto uchwałę o budowie pierwszych niepaństwowych linii kolei dojazdowych.
  • W 1895 r. rozpoczęto budowę pierwszej linii kolejowej, łączącej Gryfice (Geifenberg) z kąpieliskiem Niechorze (Horst)
  • 1 lipca 1896 została otwarta linia kolejowa, łącząca Gryfice – Niechorze. Wówczas kolej wąskotorowa poruszała się po szynach o standardowym rozstawie 750 mm.
  • W 1901 r. rozpoczęto przekuwanie toru z 750 mm na 1000 mm na odcinku Gryfice Wąskotorowe – Popiele, przy okazji zmieniając nieco jego przebieg.
  • W 1905 r. zakończono przekuwanie torów z 750 na 1000 mm na odcinku Popiele – Niechorze.
  • 1 maja 1913 r. uruchomiono linię kolei wąskotorowej na odcinku z Niechorza do Trzebiatowa, włączając do infrastruktury kolejne dworce w miejscowościach: Pogorzelica, Rogozina, Sadlno i Włodarka. Kolej wąskotorowa na trasie Gryfice – Niechorze – Trzebiatów kursowała regularnie aż do 1996 r.
  • W 1920 r. w ramach robót interwencyjnych wykonano kolejną korektę przebiegu trasy: Gryfice Wąsotorowe – Popiele – Rybokarty przez co odcinek ten uległ wyprostowaniu, z ominięciem głębokich przekopów.
  • 22 lipca 1945 r. uroczyste uruchomienie Powiatowej Kolejki Wąskotorowej na Ziemiach Odzyskanych.
  • 11 maja 1995 r. na mocy wpisu do Rejestru Zabytków Gryficka Kolej Dojazdowa wraz z infrastrukturą uznana została za obiekt zabytkowy.
  • W 1999 roku, w końcowym okresie działalności PKP, ze względu na zły stan mostu w Nowielicach nad rzeką Regą podjęto decyzję o ostatecznym zamknięciu odcinka linii z Trzebiatowa do Pogorzelicy.
  • 14 stycznia 2002 r. na mocy umowy, podpisanej w Warszawie z Dyrekcją Kolei Dojazdowych PKP i Ministrem Skarbu kolej wąskotorowa z infrastrukturą na trasie Gryfice-Trzebiatów została przejęta przez władze samorządowe gminy Rewal.
  • 29 maja 2002 r. Gryficka Kolej Dojazdowa po raz pierwszy wyjechała w trasę już jako własność gminy Rewal. W pierwszym sezonie swej nowej działalności uruchomiono ogółem 98 pociągów i przewieziono łączne 36,5 tys. pasażerów.
  • W 2003 r. gmina Rewal otrzymała własną koncesję do świadczenia usług przewozów pasażerskich.
  • W 2004 r. na skutek zmiany ustawy i wprowadzonych obostrzeń w przepisach dotyczących transportu kolejowego wznowienie przewozów pasażerskich wymagało otrzymania specjalnej licencji. Spełniając wszystkie warunki dopuszczeń technicznych, rewalska wąskotorówka otrzymała taką licencję i została ponownie uruchomiona na linii Gryfice – Pogorzelica.
  • W 2004 r. ogłoszono przetarg na remont zabytkowego parowozu Px 48 użyczonego gminie Rewal przez Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Przetarg, ze względu na wpłynięcie tylko jednej oferty nie został rozstrzygnięty. W związku z tym generalny remont zabytku powierzono firmie Interlok (dawne ZNTK) z siedzibą w Pile.
  • W 2005 r. zabytkowa lokomotywa parowa Px 48, przewieziona została pociągiem do Piły i poddana generalnemu remontowi.
  • W lutym 2006 r., po ponad rocznej przerwie remontowej Px48 powrócił do gminy Rewal. Wyremontowano m.in. układ jezdny, kocioł oraz urządzenia pomiarowe. Łączny koszt naprawy wyniósł 140 tys. złotych.
  • 1 czerwca 2009 r. rewalską kolejką przejechał Prezydent RP Lech Kaczyński, przebywający właśnie na polskim wybrzeżu.
  • W 2011 r. rozpoczęto remont odcinka linii Trzęsacz – Pogorzelica oraz zaplanowane inwestycje w ramach rewitalizacji Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej gminy Rewal.
  • We wrześniu 2013 r., po 3 latach przerwy, spowodowanej pracami remontowymi taboru i torowisk Nadmorska Kolej Wąskotorowa ponownie wróciła na trasę.
  • 1 maja 2014 r.  – rozpoczęcie nowego sezonu przewozowego – wąskotorówka wyruszyła w trasę po raz pierwszy pod szyldem Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej Sp. z o.o. 
  • 26 grudnia 2014 r. – po raz pierwszy od czasów PKP i pierwszy raz w XXI wieku Nadmorska Kolej Wąskotorowa wyrusza w trasę zimą.